Muistan joskus aikanaan lukeneeni jostakin tenttikirjasta opiskellessani käsityksen siitä, että hallinnossa asioivat olivat ennen rooliltaan enemmänkin hallinnon alamaisia ja jokseenkin ”nöyriä” hallinnon edessä. Myöhemmin puolestaan aikojen muuttuessa ja hallinnonkin muuttuessa meillä asiakas on muuttunut aiempaa enemmän hallinnon asiakkaaksi. Johan meillä nykyinen lainsäädäntökin tukee tätä....
Kunnat ovat kokeneet monenlaista uudistumisen tarvetta. Monesti herätteenä on toiminut sote/maku uudistus, mutta syyt voivat olla monesti myös syvemmällä ja muualla. Kun johtamisjärjestelmää on lähdetty pohtimaan ja kehittämään, on noussut esiin johtamisessa olevia erilaisia haasteita. Tyypillisiä on esimerkiksi poliittisen ja operatiivisen johtamisen epäselvät rajat, jotka voivat olla hämärät...
Mikä on tärkeää tulevaisuuden kunnan tekemisessä? Mistä tulevaisuuden kunta saa muotonsa ja olemassaolon oikeutuksensa? Mitä kontekstia tulevaisuudessa johdetaan? Kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia, pohdintaa pitää tehdä moneen suuntaan.
Miten tulkitsen erilaisia yhteydenottoja? Mihin pitää reagoida? Kuka tulkinnan viimekädessä tekee? Kysymyksiä, joita pohditaan useinkin hallinnon koulutuksissa. Lueskelin (Terveiset vaan muille hyvän hallinnon ystäville, joilla olen kuullut olevan samanlaisia harrastuksia 🙂 ) oikeuskanslerin ratkaisuja tältä vuodelta ja niissäkin kiinnittyy huomio samaan seikkaan, mikä on koulutuksissa...
Monesti sanotaan, että ihmiset pelkäävät asioita, joita he eivät ymmärrä. Samalla tavoin tietämättömyys luo tyytymättömyyttä asioihin. Tiedottamisen roolia on korostettu niin muutosjohtamisessa kuin uudessa kuntalaissakin. Suhtautuminen viestintään ja tiedottamiseen on hiljalleen muuttunut pakollisesta pahasta osaksi parempaa hallintoa. Kuntaliiton viime vuonna tekemän Kuntaviestinnän...