Kaikessa asiakastyössä korostuu tarve ilmaista asioita ymmärrettävästi. Kouluttajat, puhujat, sihteerit, valmistelijat, päätösten kirjoittajat – hyviä ammattilaisia yhdistää selkeys, ymmärrettävyys ja helppo lähestyttävyys.

Kaikessa asiakastyössä korostuu tarve ilmaista asioita ymmärrettävästi. Kouluttajat, puhujat, sihteerit, valmistelijat, päätösten kirjoittajat – hyviä ammattilaisia yhdistää selkeys, ymmärrettävyys ja helppo lähestyttävyys.
Muistan joskus aikanaan lukeneeni jostakin tenttikirjasta opiskellessani käsityksen siitä, että hallinnossa asioivat olivat ennen rooliltaan enemmänkin hallinnon alamaisia ja jokseenkin ”nöyriä” hallinnon edessä. Myöhemmin puolestaan aikojen muuttuessa ja hallinnonkin muuttuessa meillä asiakas on muuttunut aiempaa enemmän hallinnon asiakkaaksi. Johan meillä nykyinen lainsäädäntökin tukee tätä....
Ulla pyysi minua kirjoittamaan blogin aiheesta, miksi hallintolaki on niin mahtava. Ensimmäinen ajatukseni oli, että mistäköhän aloittaisin. Hallintolaki on monella tavalla niin mahtava. Hallintolakia koskevassa hallituksen esityksessä hallintolain uudistamisen syyksi ja tavoitteeksi kerrotaan, että: ” Esityksen keskeisenä tavoitteena on saattaa hallintoasian käsittelyä koskeva yleinen...
Usein koulutuksissamme on keskusteltu paljon hallinnon hitaudesta, asiakkaiden kasvavista odotuksista ja toisaalta vähenevistä henkilöstöresursseista. On pohdittu sitä, mistä on järkevää tehdä päätös, missä voidaan tehostaa ja kuinka pitkään meidän pitää yritää hankkia vastauksia tai selvityksiä taikka selvittää osoitteita. Hyvä hallinto, asiakkaan näkökulma ja hallinnon tehokkuus - hankala...