Osallistuin ensimmäistä kertaa etäkoulutukseen, mutta olen nähnyt tämän kevään aikana, mitä tapahtuu Hallintoakatemian kulisseissa ennen webinaaripäivää. Suuri työ on siis jo tehty webinaaripäivään mennessä. Taustatyö on aloitettu koulutuksien suunnittelun osalta jo kauan ennen webinaaria. Koulutusten suunnittelijat ovat olleet yhteyksissä kouluttajiin ja heidän kanssaan on sovittu mm. webinaarin aihe, päivä ja aika. Koulutuksien esittelytekstit on viety nettisivuille ja koulutuksia on markkinoitu. Samaan aikaan kouluttaja on kerännyt materiaalin kokoon koulutustaan varten. Webinaaripäivän koittaessa kaikki osat on saatu koottua yhteen. Tällä kertaa tämä tarkoitti minulle sitä, että oli aika oppia nettijulkisuudesta ja lainsäädännöstä.

Mitä minulle jäi päällimmäisenä mieleen webinaareista ylipäänsä? Päätin koostaa ajatukseni kolmeen pääpointtiin.

  1. Kouluttautumista vaikka kotisohvalla

Paikkariippumattomuus ja tehokas ajankäyttö! Ne ovat yksiä webinaarien kiistattomia ykkösasioita. Webinaarien hyvä puoli on siis se, että voi päättää paikan, missä haluat webinaariin osallistua. Se paikka voi olla työhuone, kahvila tai kotisohva. Mikä osallistujalle parhaiten sopii! Aikaa myös säästyy, kun osallistujan ei tarvitse siirtyä koulutuspaikalle. Riittää, että aukaiset tietokoneen ja klikkaat osallistumisen webinaariin. Eikä edes välttämättä tarvitse olla tietokonetta! Tabletti tai jopa älypuhelin ajavat myös asiansa.

Webinaareista saat myös koulutusmateriaalit käyttöösi. Voit siis palata niihin milloin tahansa. Osallistuin siis itse ensimmäisenä etäkoulutuksena nettijulkisuus ja lainsäädäntö -päivään. Näin hallintotieteiden opiskelijana saatan palata materiaaleihin vielä monen monta kertaa. Tulevaisuudessa saatan hyvinkin olla siinä tilanteessa, että huomaan pohtivani: Mitä tietoja netissä voikaan julkaista? Milloin voin poistaa tiedot netistä? Millaiset olivatkaan ne hyvät julkaisuohjeet? Materiaaleista pystyy tarkistamaan nopeasti vastauksen ja pääset jatkamaan töitä. Voin tsekata ne vielä kerran tarkemmin juuri silloin, kun minulle parhaiten sopii.

Kaiken kaikkiaan tehokas ajankäyttöä siis! Tästä tykkään!

  1. Kyselijät ja kuuntelijat sulassa sovussa

Chatti mahdollistaa vuorovaikutuksen kouluttajan ja osallistujien välille. Se onkin hyvä paikka kommenttien ja kysymysten esittämiseen. Chatin avulla on myös mahdollisuus luoda yhteisöllisyyttä koulutukseen osallistujien välille. Päällimmäisen ajatuksen voisi tiivistää: ”Olemme kaikki tässä koulutuksessa yhdessä, vaikka olemmekin erillään.”

Jokainen meistä on kuitenkin erilainen osallistuja. Voit ottaa koulutuksessa kuuntelijan roolin ja keskittyä imemään kaiken uuden tiedon itseesi. Voit olla koulutuksessa se henkilö, jolle herää koko ajan mielenkiintoisia kysymyksiä aiheista. Tällöin voit kysyä ne heti chatin kautta ja saada myös vastaukset niihin nopeasti. Tunnistan itseni ensimmäisestä henkilöstä. Olen siis itse ennen kaikkea koulutuksen kuuntelija, joka ilahtuu ja innostuu muiden koulutukseen osallistuneiden henkilöiden kysymyksistä. Kiitos siis kyselijät, että olette aktiivisia! Se tuo paljon lisää myös meidän kuuntelijoiden webinaarikokemukseen.

Webinaarissa kaikki voivat olla omia itsejään: Kyselijät ja kuuntelijat sulassa sovussa!

  1. Persoonat esiin myös ruudun välityksellä

Kouluttajien oma persoona näkyy myös webinaareissa. Se ei katoa mihinkään, vaikka tekniikka tuleekin kouluttajan ja koulutettavan väliin. Toisin sanoen tekniikka ei tule väliin vaan se tässäkin tilanteessa luo mahdollisuuksia. Jokainen kouluttaja toteuttaa koulutuksen omalla tavallaan. Persoona näkyy esimerkiksi puheen, puhetavan ja elekielen kautta. Tässäkin kohtaa jokainen kouluttaja pystyy olemaan oma valloittava itsensä!

Tästä kokemuksesta viisaampana levittämään siis webinaarien ilosanomaa!

Iina Tunkkari

PS. Teimme lyhyen esittelyvideon, miten tämä homma toimii. Katso tästä.

 

PIrjo Ala-Hemmilä

Pin It on Pinterest

Share This