Vuosittaiset Kuntamarkkinat tarjoaa kunnan toimijoille sekä yrityksille sen kuuluisan verkostoitumismahdollisuuden, kun tuhannet ihmiset kerääntyvät Kuntatalolle. Tapahtuma sisältää tietoiskuja, seminaareja sekä näyttelyn, jossa on mahdollista tutustua eri yritysten ja järjestöjen toimintaan. Näytteilleasettajia oli tänä vuonna ilmoittautunut yli 180, ja tapahtuma keräsi yhteensä 7 800 kävijää. Kuntamarkkinat onkin suurin ja näkyvin tapahtuma, joka kerää yhteen kunta-alan ammattilaiset ja niiden sidosryhmien edustajat.

Hallintoakatemia oli tänä vuonna mukana ensimmäistä kertaa näytteilleasettajana ja verkostoitumassa sen kautta. Mitä verkostoituminen sitten käytännössä tarkoittaa? Ständi markkinoilla antaa runsaasti mahdollisuuksia näkyvyyteen ja kontaktien luomiseen. Jokainen vierailija voi olla potentiaalinen yhteistyökumppani tai asiakas, ja kahden päivän aikana voi päästä keskustelemaan jopa satojen uusien tuttavuuksien kanssa. Kenties Kuntamarkkinoita voitaisiin leikkisästi tituleerata kunta-alan toimijoiden Tinderiksi?

On ständin pitäjästä itsestään kiinni, miten kattavasti ja onnistuneesti pystyy markkinoimaan omia palvelujaan. Hallintoakatemian piste yhdessä Kumulan kanssa keräsi vierailijoita jakamalla Minä <3 Kunnat -limpparia, jonka markkinointi (ja maku) sai paljon kiitosta. Tärkeää onkin mainostaa myös etukäteen, mitä pisteellä on tarjolla. Näytteilleasettajat saavat käyttää runsaasti luovuutta, jotta saavat muokattua omasta pisteestään mahdollisimman huomiota herättävän ja helposti lähestyttävän. Tapahtuman luoman verkostoitumisen todellinen etu mitataan toki vasta myöhemmin, kun uusia kontakteja päästään tosiasiassa hyödyntämään. Se voi näkyä esimerkiksi järjestämällä tapahtumia tai projekteja yhdessä uusien yhteistyökumppanien kanssa tai saamalla uusia asiakkaita ja osallistujia. Tai vaikka ihan tutustumalla uusien tuttavuuksien sosiaaliseen mediaan?

Hallintoakatemia ja Kumula järjestivät lisäksi tietoiskun Tulevaisuuden kuntatyö – millaista osaamista ja koulutusta tarvitaan tulevaisuuden kunnissa?. Myös tietoiskun avulla yrityksen tai järjestön on mahdollista markkinoida omaa osaamistaan ja tarjota ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin, tai ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin. Mahdollisuus todelliseen keskusteluun on varmasti yksi tekijä, jonka ansioita tapahtuma on niin suosittu.

Markkinat toimivat kokonaisuudessaan loistavana keskusteluareenana, jossa voi jakaa niin kehitysideoita kuin käyntikorttejakin. Jos olet kunta-alan toimija tai haluat hyödyntää kyseistä kohderyhmää, tätä tapahtumaa ei kannata sivuuttaa. Merkkaa siis kalenteriisi jo ensi vuoden Kuntamarkkinat 11-12.9.2019!

Voit tutustua Hallintoakatemian ja Kumulan tietoiskussa julkaistuun kyselyn tuloksiin täältä:
https://www.slideshare.net/Hallintoakatemia

Lisää aiheesta

Nähdään Kuntamarkkinoilla – hyödynnä myös Ku... Oletko sinäkin tulossa Kuntatalolle 12.9. - 13.9.2018 Kuntamarkkinoille? Olemme tänä vuonna mukana tapahtumassa Kumula ry:n kanssa. Yhteiseltä pist...
Hallintoakatemia
Asiasanat: ,

Pin It on Pinterest

Share This