Hyvä koulutus alkaa toimivasta tekniikasta

Otimme viime keväänä käyttöön uuden koulutusalustan ja vanha alustamme jäi historiaan. Koulutuksemme ovat pääosin etänä, joten toimiva koulutusalusta on meille erittäin tärkeä. Ja kun sanon meille, niin tarkoitan meitä Hallintoakatemiassa sekä meidän koulutuksiin osallistuvia sekä tietysti kouluttajia. Tarvitsemme koulutusalustan, johon voimme luottaa ja joka on helppokäyttöinen. Kouluttajan ja osallistujien täytyy pystyä keskittymään 100% koulutukseen ja sisältöön. Jos samalla pitäisi tekniikasta murehtia, niin se ei ole ollenkaan ideaalitilanne. Toimivan koulutusalustan tunnistaa siitä, että se vain on ja tekniikasta ei tarvitse tehdä numeroa. Koulutuksen tekniset murheet vaikuttavat meihin ja pyrimme siihen, että osallistujilla on mahdollisimman helppo ja mukava seurata koulutusta. Tavoite on, se että osallistuja muistaa koulutuksesta loistavan sisällön sekä asiantuntevan kouluttajan. Lisäksi tavoitteena on, että osallistuja muistaa koulutuksen toimivana kokonaisuutena eli tietysti toimiva tekniikka on olennaista. 

Koulutuksiin osallistuvien asiakkaiden mielipiteillä on meille paljon väliä. Luemme aktiivisesti palautelomakkeita ja tekniikalle on palautelomakkeessa oma kohtansa. Viime kevään aikana tekniikasta saatu palaute ei ollut enää samalla tasolla kuin aiemmin ja meillä oli muutamia teknisiä ongelmia, mikä aiheutti paljon harmia ja joillekin meistä jopa unettomia öitä. Me todella toivomme, että webinaari sujuu ilman ongelmia, joten koulutusalustan ongelmat aiheuttivat stressiä. Monet osallistujat kirjoittivat palautelomakkeeseen, että diat eivät vaihtuneet näkymässä. Se on ikävää arvuutella, missä diassa mennään. Koulutustilanne ei ollutkaan enää sitä, mitä toivoimme eli sujuvaa ja osallistujille helppoa. Ryhdyimme heti kartoittamaan uusia vaihtoehtoja koulutusalustaksi. 

“Onko se Teamsissä? Vai sittenkin Zoomissa?”. Tämä on kysymys, joka tulee aika ajoin sähköposteihimme. Tähän on ollut kiva vastata, että meillä on oma uniikki koulutusalusta. Monesti vanha alusta aiheutti osallistujilla hämmennystä, kun omaa mikkiä tai kameraa ei pystynyt käyttämään ollenkaan ja chatti oli ainoa kommunikointimahdollisuus. Nyt osallistujat voivat edelleen kommunikoida chätissä, mutta kuva- ja ääniyhteys on myös mahdollinen. Mikit ja kamerat voi olla fiksua pitää kiinni yli 100 hengen koulutuksessa, jossa aika on rajallinen. Kuitenkin pienemmissä koulutuksia ääni- ja kuva yhteyttä voi hyödyntää. Ja esimerkiksi loppukeskustelu voidaan käydä mikit päällä.

“Jes, loistavaa!”, oli kommentti, jonka kouluttaja heitti, kun kuuli uudesta alustasta. Vanha alusta oli myös kouluttajille ajoittain haastava. Nyt kouluttajakin pääsee yhtä linkkiä painamalla kouluttamaan ja diat ovat siellä jo valmiina. Ja plussaa on se, että monta kouluttajaa pystyy olla samaan aikaan linjoilla. Joten tulevissa koulutuspäivissä esimerkiksi paneelikeskustelu toimisi hyvin.

Jo ennen koronaa koulutuksemme olivat pääosin webinaareja, joten suurta muutosta ei tapahtunut koulutusten toteutuksessa. Voisi kuitenkin kuvitella, että erilaiset alustat ottivat kuitenkin isoja kehitysaskelia, kun kokouksia ja koulutuksia siirrettiin etänä toteutettavaksi. Meidän oma koulutusalusta ei enää pysynyt kehityksen perässä. Nyt oli siis oikea aika ottaa täysin uusi alusta käyttöön. Meidän tulee toimia nopeasti ja joustavasti tässä uudessa ns etä-ajassa. 

Suomen videokoulutus-alustamme palveli meitä monta vuotta, mutta nyt on aika siirtyä eteenpäin. Uusi alustamme on Livewebinar- niminen ja se on räätälöity Hallintoakatemian koulutuksille sopivaksi. Meillä on pidetty jo monia kymmeniä koulutuksia uuden alustan kautta ja palautelomakkeet hymyilevät!

Kirjoittaja: Henna Koskelainen, Hallintoakatemia, asiantuntija

 

LUE MYÖS