Joskus en olisi uskonut, että ikinä voin sanoa näin, mutta en täysin ymmärrä miten tämmöinen ratkaisu on voitu tehdä kuntien itsehallinnon kustannuksella (niin se vaan elämä yllättää :):valtiovarainministeriö teettää selvityksenmahdollisista kuntalain säännöksistä kunnan päätöksenteon turvaamiseksi. Selvityshenkilönä toimii Kari Prättälä. Kari kyllä varmasti antaa parhaan mahdollisen selvityksen myös kuntien näkökulmasta.
Prättälä selvittää mahdollisia kuntalain säännöksiä, joilla voitaisiin puuttua tilanteisiin, joissa kunnan päätöksentekokyky ja sen myötä päätöksenteon uskottavuus ja luotettavuus ovat vaikeutuneet esteellisyyssäännöksien ja rikostutkinnan johdosta. Tarkoitus on selvittää myös säännöksiä tilanteisiin, joissa kunta tai sen toimielinten jäsenet ovat jättäneet noudattamatta esteellisyyttä koskevia tai muita kunnan päätöksenteon turvaavia säännöksiä. Lainsäädännön uudistustarve johtuu tilanteista, joissa kunnan toimielintä on ollut vaikeaa saada päätösvaltaiseksi jäsenten esteellisyyksien perusteella.
Ymmärrän taustan ja olen nähnyt myös toisinaan ”sekavaa” toimintaa ja kiinnostavia lain tulkintoja. Aivan varmasti on tilanteita, joissa puuttuminen on tarpeen ja hallinto parantuu. Siitä huolimatta mietin kaikkea tätä mitä nyt on meneillään. Mikä taho pystyisi näkemään tilanteen täältä pienestä kunnasta käsin ja samanaikaisesti parhaan mahdollisen kokonaiskuvan? Itsehallinnon murentumisesta on puhuttu. Mielestäni itsehallinto ei ole murentunut vaan se on unohdettu. Itsehallinnon puolustuspuheenvuoroja kyllä pidetään, mutta ne pidetään usein siitä näkökulmasta, että itsehallinto on ns. itseisarvo. Onko itsehallinto sitten itseisarvo? Mielestäni kysymys on epärelevantti ja puhuu ohi oikeiden aiheiden (kuten palvelujen saatavuuden oikeaan aikaan). Sen sijaan uusien keskustelujen avaaminen asiasta, 2010-luvun tarpeiden ajattelu ja itsehallinnon kiinnostavaksi tekeminen olisi se, mitä moni kunta nyt kaipaisi. Kierrän paljon pienissä kunnissa ja kuulen samat kysymykset eri puolilla Suomea. Olisipa antaa niihin vastauksia.
Käytännön ratkaisut, käytännön toimenpiteet ja korjaavat toimet on tehtävä ja hyväksyttävä. Mutta ei ylhäältä alaspäin pakolla tai sitten vaihtoehtoisesti jokaista korjausliikettä vastustaen, vaan kokonaiskuva huomioiden ja molemmin puolin ymmärtäen paremmin muuttuneet tarpeet ja parempi hallinto. Olisiko isäntien ja renkien aika ohi ja kahden alansa asiantuntijan välisen tasavertaisen keskustelijan aika täällä? Vai olenko ikuinen optimisti? Siinäpä pohdittavaa pääsiäiseksi.

Lisää aiheesta

#suomi100kuntafakta Suomi juhlii tänä vuonna satavuotista itsenäistä taivaltaan erilaisten Suomi100-tempausten siivittämänä. Me Hallintoakatemiassa halusimme nostaa esi...
Kunnan elinvoimaa rakentamaan Näinä päivinä selviää, toteutuuko sote-uudistus. Siinä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen aiotaan siirtää kunnilta 18 maakunnalle. Uudistu...
Liikunta ja vapaa-aika osana tulevaisuuden kunnan ... Kunnat ylläpitävät liikuntapalveluja vuosittain jopa yli 700 miljoonalla eurolla. Lisäksi kuntien liikuntatoimi työllistää noin 5 000 ihmistä. Noin 7...
Kunnan johtaminen ja hallinnon tarve uudistua Kunnat ovat kokeneet monenlaista uudistumisen tarvetta. Monesti herätteenä on toiminut sote/maku uudistus, mutta syyt voivat olla monesti myös syvem...
Tuuli Tarukannel on FacebookTuuli Tarukannel on LinkedinTuuli Tarukannel on Youtube
Tuuli Tarukannel
ErityisasiantuntijaHallintoakatemia
Olen kuntia eri puolilla maata ja erilaisissa tehtävissä katsonut HTM. Kiinnostuksen kohteinani on kaikki kuntiin ja hallintoon liittyvä. En ole törmännyt ongelmaan, joka ei ratkeaisi lukemalla Harjula-Prättälää tai juoksemalla.
Asiasanat: , , , , , ,

Pin It on Pinterest

Share This