Klinikka- ja osastonsihteerien koulutus on suunniteltu yhdessä kokeneiden käytännön työtä tekevien sihteerien kanssa. Koulutuksen teemat tulevat jatkuvasti muuttuvasta terveydenhuollon toimintaympäristöstä, Koulutuksessa käymme läpi sitä, miten käytännössä on järjestetty eri puolilla Suomea terveydenhuollon sihteerien etätyö ja työskentely korona-aikana. Koulutuksessa syvennytään ajankohtaisiin lainsäädännön ja tietosuojan uudistuksiin sekä niiden käytännön soveltamiseen. Koulutuksessa saat myös keinoja haastaviin vuorovaikutustilanteisiin, sekä apua kielipoliisilta.

Koulutus on tarkoitettu julkisen ja yksityisen terveydenhuollon klinikka- ja osastonsihteereille sekä vastaavaa työtä tekeville ja se soveltuu erikoissairaanhoidossa, sekä perusterveydenhuollossa toimiville sihteereille. 

“Sihteeri, pysy pätevänä”

Ilmoittaudu koulutukseen täällä viimeistään 2.12.

Ohjelma:

10.-11.12.2020 Tampere, Sokos Hotel Torni

Torstai 10.12.2020

9.30 Tervetuloa koulutuspäiville
päivän puheenjohtaja Jari Koivisto

9.35 Uusi sote, milloin ja millaisena muutokset heijastuvat terveydenhuollon sihteerien työhön?

  • Tuleeko soteuudistus?
  • Mitä sihteerien on hyvä tietää valmistelun tilasta ja aikataulusta?
  • Katoavatko sairaanhoitopiirit, mitä tilalle?

johtaja Taru Koivisto sosiaali- ja terveysministeriö  

10.35  Klinikka- ja osastonsihteerin työ korona-aikana

  • Miten etätyö on onnistunut ja käytännössä toteutettu?
  • Kokemuksia eri sairaanhoitopiireistä ja muista organisaatioista

klinikka- ja osastonsihteerien puheenvuoro

10.50 Tauko

11.00 Lakiapua klinikka- ja osastonsihteerin työn käytännön tilanteisiin

  • Potilaiden ja omaisten tyytymättömyyden ilmaisut, mitä sihteerien on hyvä tietää hoitoon ja kohteluun liittyvistä prosesseist
  • Ulkomaalaisten lääkäreiden ja hoitajien tekstit ja kieli, miten sihteeri toimii, kun kielen tulkinta on epävarmaa, kenen on vastuu?
  • Terveydenhuollon lukuisat rekisterit ja rekisterinpitäjän velvollisuudet

lakimies Liisa Murto, (Liisa on kokenut juristi, joka on perehtynyt sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisiin kysymyksiin)

12.00 Tauko

13.00 Lakiapua aihe jatkuu

  • Tietojen luovuttaminen eri tahoille, kuten potilaalle, vakuutusyhtiöille, omaisille, poliisille jne.
  • Vastauksia osallistujien ennakkoon lähettämiin kysymyksiin, näitä hankalia tilanteita on tullut arjessa vastaan
  • Oman organisaation ohjeet ja käytännöt sekä sihteerien vastuu
  • Osallistujat voivat lähettää kysymyksiä etukäteen osoitteeseen info@hallintoakatemia.fi

Liisa Murto jatkaa

14.30 Tauko

15.00 Haastavat asiakkaat – keinoja haastaviin vuorovaikutustilanteisiin
kriminaalipsykologi Taija Stoat

16.00 Koulutuspäivän päätös

Jari Koivisto

 

 

Perjantai 11.12.2020

8.30 Viritys päivän teemoihin 

8.45 Tietosuoja ja tietosuojavastaava ovat potilaan ja ammattilaisen ystäviä, eivät vihollisia

  • Mitä uutta tietosuojassa ja tietoturvassa on terveydenhuollon sihteerien työn kannalta?
  • Terveydenhuollon sihteerien etätyö tietosuojan näkökulmasta, onko sujunut ongelmitta?
  • Uusia käytännön tietosuojan tapausesimerkkejä opiksi ja ojennukseksi

Tietosuojavastaava Ari Andreasson, Tampereen kaupunki

Kysymyksiä ja keskustelua

10.00 Tauko

10.15 Terveydenhuollon kieli tarvitsee kielipoliisia

  • Aasiakkaalla/potilaalla on oikeus ymmärrettävään kieleen
  • Kielen tuoreita ilmiöitä ja esimerkkejä sihteerin työn näkökulmasta
  • Mistä sihteeri löytää apua, kun sitä tarvitsee?
  • Miksi kielipoliisia tarvitaan?

Kielipoliisi, kielenhuollon asiantuntija, FT Riitta Suominen

12.15 Tauko

13.15 Klinikka ja osastonsihteerin työn monet roolit  

  • Organisointikyky, hyvät vuorovaikutus- ja stressinsietotaidot ovat tärkeitä ominaisuuksia – mitä muuta tarvitaan vai riittääkö nämä?
  • Sihteerin työn kehittämisen kokemuksia eri sairaanhoitopiireistä ja muista organisaatioista
  • Terveydenhuollon sihteerien työ muissa maissa  
  • Millainen osaaminen on tulevaisuudessa osastonsihteereille tärkeää?
  • Yksityisen ja julkisen yhteistyö
    Osastonsihteerien luova prosessi, veto kehitysjohtaja Jari Koivisto

14.30 Tauko

15.00 Iloa ja vuorovaikutustaitoa asiakaspalvelutilanteisiin
näyttelijä, vuorovaikutuskouluttaja Anneli Ranta

15.45 Loppukeskustelu

  • Kysymyksiä ja vastauksia
  • Yhteenveto ja arviointi

16.00 Koulutuksen päätös 

 

Koulutuksen hinta etänä on 390 euroa + alv.

Mikäli osallistutte ryhmänä, pyydä ryhmähinnoittelusta tarjouksemme, kiitos.

Koulutuksen viimeinen peruutuspäivä on 2.12.2020.

Lisätietoja koulutuksesta: jari.koivisto@hallintoakatemia.fi

Henri Yli-Salomäki on EmailHenri Yli-Salomäki on Linkedin
Henri Yli-Salomäki
KoulutuspäällikköHallintoakatemia
Kirjoittaja on julkisoikeuden opintosuunnasta valmistunut HTM, jolle hallinto ei ole kirosana.

Pin It on Pinterest

Share This