
Sähköiset kokoukset sihteerin roolissa
Kuntien sähköisiä kokouksia ohjaava lainsäädäntö uudistuu ja ohjaa kokoustoimintaa selkeämmin. Sähköiset kokoukset tulevat olemaan todennäköisesti tartuntatautien poikkeustilankin jälkeen yksi päätöksenteon muoto ja siksi uudessa ympäristössä kehittyvä kokouskulttuuri muotoutuu sitä käytettäessä. Miten päätöksenteon kulttuuria voidaan alusta alkaen ohjata mahdollisimman selkeään ja luotettavaan muotoon? Haluamme kaikessa päätöksenteossamme vahvistaa kuntalaisten luottamusta hallintoon ja tehdä päätöksiä, jotka ovat myös muotoseikoiltaan kestäviä.
Koulutuksessa käymme tiiviisti läpi kuntalain vaatimuksia ja sähköistä kokousta koskevia suosituksia sekä toimielimen sihteerin tehtäviä kokouksessa.
Käymme läpi tyypillisimpiä ratkaisuja erilaisissa kokoustilanteissa niin, että varmistamme aina toimielimen kokouksen laillisuuden toteutumisen. Koulutuksen aikana käsittelemme toimielimen sihteerin tehtäviä sähköisen kokouksen valmistelutoimista kokouksen aikaisiin toimiin ja kokouksen jälkitoimiin saakka. Tarkoitus on käsitellä aihetta käytännönläheisesti.
Tarkastelemme myös millä keinoin voisimme luoda uutta päätöksenteon kulttuuria sellaiseksi, joka palvelee tarkoitustaan mahdollisimman hyvin ja herättää luottamusta kuntalaisissa.
Koulutuksessa on mahdollisuus kysyä kouluttajilta kysymyksiä chatin kautta.
HUOM! Jos koulutuksen ajankohta ei sovi sinulle, voit tilata meiltä koulutuksen tallenteen. Tallenteen hinta on sama kuin koulutuksen osallistumismaksu.
SÄHKÖISET KOKOUKSET SIHTEERIN ROOLISSA
OHJELMA
Klo 12.45 alkaen voit halutessasi varmistaa yhteyden toimivuuden
Klo 13.00 Koulutus alkaa
Sähköinen kokous: lainsäädäntö ja hallintosääntömääräykset
Toimielimen sihteerin rooli sähköisessä kokouksessa
– Ennen kokousta, kokouksessa ja kokouksen jälkeen
– Vastuut
Erilaiset kokoustilanteet
Miten toimin käytännössä ja miten pidän pöytäkirjaa:
– Kokouksen avaus ja läsnäolot
– Erilaiset puheenvuorot
– Esteellisyys
– Äänestys ja vaali
– Eriävä mielipide
– Pöytäkirjan allekirjoittaminen ja tarkastaminen
Oppiva organisaatio, toimintakulttuuriin vaikuttaminen
Vinkkejä sähköiseen kokoukseen
Klo 15 Koulutus päättyy
Kouluttajina toimivat Pirjo Ala-Hemmilä ja Tuuli Tarukannel Hallintoakatemiasta. Pirjo Ala-Hemmilällä on kokemusta kunnan toimielinten puheenjohtajana ja jäsenenä toimimisesta. Tuuli Tarukannel on katsonut kuntien toimielimiä eri rooleista: toimielinten sihteerinä, valmistelijana, jäsenenä sekä puheenjohtajana. Kouluttajat puhuvatkin koulutuksessa toimielinten arjen näkökulmasta.
Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään 13.4.2021.
ILMOITTAUTUMINEN:
Koulutus toimii parhaiten Google Chrome -selaimella – älä käytä Internet Exploreria. Koulutusta pääset seuraamaan vahvistusviestissä tulevan linkin kautta. Voit tilata laskun organisaatiollesi.
160 € (+ alv 24 %)/osallistuja
Ryhmäalennus
5-7 osallistujaa, 150 €/hlö (+ALV 24%)
8-10 osallistujaa, 130 €/hlö (+ALV 24%)
11-14 osallistujaa, 110 €/hlö (+ALV 24%)
15-19 osallistujaa, 95 €/hlö (+ALV 24%)
20-29 osallistujaa, 80 €/hlö (+ALV 24%)
30-39 osallistujaa, 70 €/hlö (+ALV 24%)
40-49 osallistujaa, 60 €/hlö (+ALV 24%)
50-75 osallistujaa, 45 €/hlö (+ALV 24%)
76-100 osallistujaa, 35 €/hlö (+ALV 24%)
yli 100 osallistujaa, pyydä tarjous (info@hallintoakatemia.fi)
Ryhmän vähimmäiskoko on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutusta.
Ryhmähinnat ovat voimassa, kun samasta organisaatiosta osallistuu useampi henkilö (väh. 5 hlöä) ja ryhmä laskutetaan samalla laskulla.
- Kenelle tapahtuma on tarkoitettu : Koulutus on tarkoitettu kuntien ja kuntayhtymien toimielinten sihteereille.
- Saat lisätietoja lähettämällä sähköpostia : pirjo.ala-hemmila@hallintoakatemia.fi
Kouluttajat
- Tuuli TarukannelHTM, Hallintoakatemia
Osaamisalueet: Kunnan hallinto ja päätöksenteko, kuntalaki, hallintolaki, julkisuuslaki, hallinnon kehittäminen, kuntastrategiat
Paremman hallinnon motto: ”En hyväksy mielipidettänne, mutta tulen kuolemaani saakka puolustamaan teidän oikeuttanne ilmaista se.” (Evelyn Beatrice Hall)
