Kuva: Maarit Roth

Koulutussuunnittelun arkea: asiakkaiden tarpeiden kuuntelua

Olen pian kolmen kuukauden ajan ollut Hallintoakatemian leivissä. Koulutussuunnittelun arjesta onkin tullut jo jonkinlainen käsitys. Miten keksimme webinaarien aiheita ja järjestämme niitä?

Usein webinaarin suunnittelu alkaa tarpeen havaitsemisesta. Tarve koulutukselle saatetaan havaita esimerkiksi jostakin ajankohtaisesta teemasta. Uusi koulutustarve voidaan siis havaita esimerkiksi sanomalehtiartikkelista, lakimuutoksesta tai keskustelemalla kouluttajien kanssa. Kouluttajilta omien alojensa asiantuntijoina onkin usein erinomaisia ideoita webinaarien aiheisiin. Myös asiakaskuntamme toiveet ovat tärkeä lähde koulutusideoihin, eikä ihme – ovathan he työnsä asiantuntijoina myöskin usein niitä, jotka tietävät parhaiten, mistä koulutuksia tarvittaisiin. Ennen kaikkea olemmekin kuntien ja meidän asiakkaidemme tarpeista ja toiveista kiinnostuneita, koska haluamme kehittää webinaareista aidosti arjen työtä helpottavia ja arjen ongelmia ratkovia. Kun koulutuksen aihe on keksitty, koulutuksen suunnittelu jatkuu koulutuksen sisällön laatimisella. Usein sisältö laaditaan yhteistyössä kouluttajan kanssa. Asiakkaiden palautteet vaikuttavat myös siihen, mihin ajankohtiin koulutus järjestetään ja myös kouluttajia koskevat palautteet luemme huolella. 

Asiakkailta suoraan saadut toiveet ja näkemykset ovatkin mitä arvokkaampia. Saamme toiveita koulutuksiin esimerkiksi webinaarien palautteista, sähköpostitse ja nettisivujemme kautta. Lisäksi teemme vuosittain asiakaskyselyjä, joilla tarjoamme mahdollisuuden asiakkaillemme vaikuttaa koulutuskalenterimme sisältöön. Nyt on jälleen se aika vuodesta, kun haluamme kuulla asiakkaiden toiveet ensi vuoden koulutuskalenteriin! 

Käy vastaamassa Hallintoakatemian koulutuskyselyihin alla olevista linkeistä:

Hallinnon asiakaskysely: kyselyn linkki

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaskysely: kyselyn linkki

Hankinnat, tekninen ja ympäristö: kyselyn linkki 

Sivistystoimen asiakaskysely: kyselyn linkki

Seurakuntien asiakaskysely: kyselyn linkki

Kirjoittaja: Anniina Riikonen

LUE MYÖS

Kunta ekosysteeminä

Kunta ekosysteeminä

Kuntapäättäjän sanastoon on hiipinyt käsitteet ekosysteemi ja alustat monista eri yhteyksistä. Mitä ekosysteemi...

lue lisää