Kunnat ovat kokeneet monenlaista uudistumisen tarvetta. Monesti herätteenä on toiminut sote/maku uudistus, mutta syyt voivat olla monesti myös syvemmällä ja muualla. Kun johtamisjärjestelmää on lähdetty pohtimaan ja kehittämään, on noussut esiin johtamisessa olevia erilaisia haasteita. Tyypillisiä on esimerkiksi poliittisen ja operatiivisen johtamisen epäselvät rajat, jotka voivat olla hämärät ja liukua molempiin suuntiin. Lisäksi luottamushenkilötyön ajankäytön ja sitoutumisen ongelmat ovat puhuttaneet. Tyypillinen haaste on myös tiedonkulun ja tiedonsaannin hitaus. Myös parempi strategisen johtamisen tarve ja päätöksenteon pitkäjänteisyyskin puhuttaa. Lisäksi kuntalaisten osallistumiseen ja tarpeisiin liittyvät muutokset ovat nousseet yhä enemmän keskusteluun.

Kuinka kunta vastaa uusiin haasteisiin? Kuinka johtamisjärjestelmää kehittämällä voidaan kehittää ihan käytännön asioitakin ja toimintaa? Monessa asiassa jo se, että lähdetään keskustelemaan ja tekemään yhteistä kehitystyötä, nostaa ratkaisuja ja mahdollisuuksia esiin.

Kuntalaki myös tarjoaa meille käyttöön muitakin malleja perinteisen lautakuntamalin rinnalle. Kuntalakia koskeva hallituksen esitys (HE 268/2014) kuvaa valiokuntamallia ja puheenjohtajamallia näin:

  • Valiokuntamallissa kunnanhallitukseen ja lautakuntiin valitaan etupäässä valtuutettuja tai varavaltuutettuja. Käytännössä erityisesti kunnanhallitus pyritään muodostamaan valtuutetuista. Mallin keskeisenä ajatuksena on se, että valtuutetut eivät ole vain strategisia päätöksentekijöitä, vaan heillä on vastuu valiokunnan jäseninä myös päätösten valmistelusta ja täytäntöönpanosta. Valiokuntamalli korostaa valtuuston asemaa erityisesti suhteessa kunnanhallitukseen. Samoin valtuuston puheenjohtajan asema suhteessa kunnanhallituksen puheenjohtajaan korostuu.
  • Puheenjohtajamallissa kunnanhallitus muodostuu ainakin osittain lautakuntien puheenjohtajista. Kun lautakuntien puheenjohtajiksi valittavat hallituksen jäsenet ovat yleensä myös valtuutettuja, puheenjohtajista tulee joko päätoimisia tai osa-aikaisia luottamushenkilöitä. Luottamushenkilöjohtamisen merkitys kunnan kokonaisohjauksessa korostuu, ja mallin käyttöönotolla voidaan korostaa poliittisen vastuun toteutumista. Puheenjohtajien ja johtavien viranhaltijoiden välinen työnjako edellyttää tällöin selkeitä pelisääntöjä.

Tarkoituksena siis esimerkiksi kehittää poliittista johtamista ja myös pelisääntöjen kautta terävöittää työnjakoa. Vaikka mihinkään uuteen malliin ei päädyttäisikään, niin jo terävöitys ja uusien pelisääntöjen laatiminen voi auttaa moneenkin käytännön haasteeseen. Käytännössä näistä malleista on saatu sekä hyviä kokemuksia että myös joitakin huonompia. Jokainen kunta tuntee kuntansa haasteet ja tarpeet parhaiten. Siksi onkin hyvä, että meille on jätetty liikkumavaraa ja mahdollisuus muokata monilta osin omaa johtamisjärjestelmäämme. Mitkä on juuri teidän kunnan tarpeet ja syyt uudistukselle? Vai oletteko jo keksineet sen hyvän ja toimivan mallin?

 

Hallintoakatemia toimii kumppanina johtamisjärjestelmän uudistamisessa ja kehittämisessä. Kartoitamme nykyisen johtamisjärjestelmän uudistustarpeet ja laadimme uuden johtamisjärjestelmän juuri teidän kunnalle. Hanke toteutetaan yhdessä kunnan luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kanssa. Lopputuloksena on kuntaanne sopiva johtamisjärjestelmä, joka toimii hyvin muuttuvassa toimintaympäristössä ja vastaa nykypäivän tarpeisiin. Tarkoituksena on myös löytää hyviä tapoja tehostaa toimintaa, parantaa yhteistyötä ja selkiyttää operatiivisen ja poliittisen johtamisen rooleja. Lue lisää täältä.

Lisää aiheesta

Pehmeä hauki ja positiiviset uutiset Positiivisten uutisten lukeminen jatkuu jälleen... Välillä tosin uutisvirtaa ja lehtiä lukiessa tuntuu, että niiden metsästäminen alkaa käydä vaikeamm...
Luonnonkauniit ja yrittäjämyönteiset kunnat Yleinen kysymys kuntalakikoulutuksissani on viime aikoina ollut, että mihin me tarvitsemme kuntastrategiaa, kun meillä on talousarvio ja -suunnitelma?...
Energiaa, uusia ajatuksia, vertaistukea! Elämme aikaa jossa ilmassa on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Kysymykset liittyvät suuressa määrin työssä jaksamiseen, oman työn pysyvyyteen, ...
Hallintoakatemian esittelyt: Lassi Mäkinen Helmikuun alussa joukkoomme liittyi korkeakouluharjoittelija, pian Vaasan yliopistosta valmistuva HTK Lassi Mäkinen. Julkisoikeutta pääaineena lukenut...
Tuuli Tarukannel on FacebookTuuli Tarukannel on LinkedinTuuli Tarukannel on Youtube
Tuuli Tarukannel
ErityisasiantuntijaHallintoakatemia
Olen kuntia eri puolilla maata ja erilaisissa tehtävissä katsonut HTM. Kiinnostuksen kohteinani on kaikki kuntiin ja hallintoon liittyvä. En ole törmännyt ongelmaan, joka ei ratkeaisi lukemalla Harjula-Prättälää tai juoksemalla.
Asiasanat: , , , , , , , , ,

Pin It on Pinterest

Share This