Kuntastrategiablogi 2: Kuntasloganit

Tämän viikon strategiablogissamme siirrymme vähän kepeämpään teemaan, nimittäin kuntasloganeihin! Kuntien sloganit nousevat ajoittain lehtien sivuille hauskoine riimittelyineen. Sloganeiden joukosta löytyykin mitä mielikuvituksellisempia sanayhdistelmiä ja lausahduksia! Teemoja sloganeille on monia. Tunnuslauseiden laaja kirjo osoittaakin, kuinka erilaisia kunnat ovat ja kuinka luovasti kunnat ovat osanneet omaa identiteettiään tiivistää suppeisiin sloganeihin! Vaikka sloganit ovatkin erityisesti markkinoinnillisia välineitä, ne voivat toimia myös strategisina välineinä. 

Usean kunnan kunnan sloganissa leikitellään taitavasti kielellä. Esimerkiksi alkusointuja käytetään monissa tunnuslauseissa, kuten Iin Iissä on ideaa tai Huittisten Hulluna Huittisiin! Nokkelasti sanoilla leikittelee myös Uuraisten Sen näkee suun muodosta, joka saa väkisin hymyn lukijan huulille, kun huomaa U-kirjaimen muistuttavan hymyä. Tällaiset lausahdukset jäävätkin helposti mieleen. Kielellä leikittelystä huolimatta tunnuslauseen kieli on usein kirjakieltä, ja murteet näkyvät sloganeissa yllättävän vähän. Rohkeana, ja toimivana esimerkkinä mainittakoon kuitenkin Rauman Ol niingon gotonas, joka onnistuu samaan aikaan vaalimaan perinteitä sekä antamaan kaupungista sekä vieraanvaraisen että kodikkaan kuvan.

Luonto ja maantiede ovat tuttuun tapaan suosittuja teemoja kuntasloganeissa. Niihin on monesti silti osattu luoda vivahde, jonka avulla erottua muista kunnista. Esimerkiksi Seinäjoen brändin nosto Seinäjoki: avaruuden keskellä nojaa tavallaan juuri alueen maantieteeseen ja avaraan maisemaan, ja samalla onnistuu erottumaan kekseliäällä mahtipohtisuudellaan. Pääkaupunkiteema on myös Rovaniemen tunnuslauseessa Arktinen pääkaupunki, joka myöskin onnistuu kiteyttämään jotakin paitsi kaupungin keskeisestä sijainnista omalla alueellaan myös ilmastosta jotakin keskeistä ja houkuttelevaa. Toisaalta sloganeissa voidaan hehkuttaa alueen luontoa. Näin tekee vaikkapa Posion Lapin taikamaa, joka vie mielen upeisiin maisemiin, samoin kuin Kustavin ylväs Saariston kuningaskunta -slogan. 

Sloganien joukosta löytyy useampia, jotka paitsi vievät ajatukset pohtimaan eri paikkakuntia, niiden luontoa ja elämää, myös saavat hymyn huulille. Kuntien sloganit ovatkin esimerkki siitä, millaista nokkeluutta ja ideointikykyä kunnista löytyy. Parhaimmillaan sloganit saavat kuntalaisen tuntemaan ylpeyttä kotikunnastaan sekä vievät sloganin lukevan ulkopaikkakuntalaisen ajatukset pohtimaan, millaista alueella asuminen olisi.  Strategisena välineenä, sloganit eivät siis ole vain nokkelia letkautuksia. Ne voivat tukea juuri sitä kohtaa kunnan identiteetistä, jonka kunta kokee olevan identiteettinsä ytimessä. 

 

Kirjoittaja: Anniina Riikonen, Hallintoakatemia, asiantuntija

LUE MYÖS