Mainettaan parempi paikka

Näin kesäloma-aikaan moni arpoo mihin retkensä ja reissunsa suuntaa. Vallitsevassa tilanteessa vaihtoehdot vähenevät ja kotimaan matkailu elää vilkasta sesonkia.  Jokaisen oma ”bucket list” muodostuu niistä kohteista tai tekemisistä, joita elämänsä aikana haluaa kokea. Paikkakunnan tai vierailukohteen valinta perustuu nykyään yhä enemmän vertaissuosituksiin ja kokemuksiin. Mutta mistä alun perin idea kohteeseen on lähtenyt? Ovatko paikkaan liitetyt mielikuvat pysyviä vai muuttuvia?  Kuinka paljon kohde, paikka tai toimija voi itse tehdä houkuttelevuuden parantamiseksi? Onko maine ja brändi sama asia vai voiko brändillä parantaa mainetta? Tai maineella huonontaa brändiä?

Etsin keväällä vuokralaista asuntooni, joka sijaitsee lähiössä hieman seutukaupungin keskustan ulkopuolella. Porrastetulle näytölle saapui kolme hyvin erilaista kandidaattia: kaksi paikkakuntalaista ja yksi kuntaan muuttava. Muualta muuttava oli matkalla rationaalisin perustein ja piti lähiön palveluja, miljöötä ja etäisyyttä keskustasta oikein mainioina. Toinen paikkakuntalaisista puolestaan oli raahattu lähes väkisin mukaan näytölle, sillä hänelle kyseinen lähiö oli ikuinen ghetto, rikollisten, juoppojen ja öykkäreiden keskittymä. Kolmas katsoja taas oli ilahtunut, miten kyseinen lähiö on nykyään niin raikas, viihtyisä ja petrannut katukuvaansa ja palvelujaan merkittävästi.

Jäin pohtimaan heidän lähdettyä, miten paljon mielikuvat samasta paikasta voivat vaihdella ja miten osalla maine on ja pysyy. Asuinalueen brändäys on vielä meille melko vierasta, mutta tietyt kaupunginosat helposti leimaantuvat toimintakeskittymänsä tai asukasprofiilinsa mukaan – brändäämättäkin. Ikävän leiman saanut paikka voi joutua kärsimään mielikuvasta pitkään. Joillain se ei koskaan muutu. Päälle liimatut kiiltokuvamaiset brändi-ilmeet eivät ihmismieltä helpolla muuta.

Vastaavasti pääsin vierailemaan osana unelmamatkaani ennen korona-aikaa Argentiinan pääkaupungissa Buenos Airesissa. Kaupunkia oli maalailtu ”Etelä-Amerikan Pariisiksi” ja tangon pääkaupungiksi, shoppailijoiden ja kulttuurinälkäisten kehdoksi. Odotukseni olivat korkealla, ehkä liiankin. Odotin kaupungin roihahtavan sydämessäni ja vievän minut mennessään. Toisin kävi ja petyin pahasti. En kokenut juuri mitään edellä mainituista, vaan kärsin pitkien pyhien ja poikkeuksellisen helleaallon yhdessä muodostamasta saastaisuudesta pitkin kaupunkia jätehuollon, kauppiaiden ja tangotanssijoiden viettäessä vapaitaan. Pilasiko vain sattuma paikan maineen mielessäni?

Maine vai brändi? Kummastakin on monta määritelmää, jotka kaikki kilpistyvät mielikuviin – mitä ajattelemme ja miten näemme kohteen. Maine liitetään useammin tekemiseen ja kokemukseen, brändi puolestaan petrattavissa oleviin vetovoimatekijöihin ja tavoitteellisesti liitettyihin mielikuviin. Maine syntyy tekemisessä, brändi yhdessä vuorovaikutuksessa keskeiset tekijät tunnistaen. Hyvä maine vahvistaa brändiä, vahva brändi taas edistää toimintaa ja kestää kolhujakin paremmin. Molempiin vaikuttaa tekeminen. Maine- ja brändityö lienee vaikuttavinta yhdessä, identiteetin ja mielikuvien todellisen tilanteen lähtökohdista ponnistaen. Vaikuttava tekeminen luo hyvää mainetta ja identiteettivahvuuksiin perustuva johdonmukainen brändityö rakentaa kunnasta, paikasta tai kohteesta veto- ja pitovoimaisemman.

Systemaattisesta ja johdonmukaisesta työstä on upeita esimerkkejä kotimaassamme runsaasti! Moni kaupunki profiloi itseään niin vihreäksi kestävän kehityksen keskittyväksi, luovaksi, saaristokaupungiksi, teknologia- tai kulttuurikaupungiksi. Tai kunta luontokaupungiksi, kylät perinnekyliksi, asuinalueet hipsterikortteleiksi, jne. Olennaisinta on löytää omat erottuvuustekijät.

Mitä kävi asunnolleni? Sisään muutti mainio uusi asukas, se positiivisempi paikkakuntalainen, joka varmasti nauttii uuden asuinalueensa luontomahdollisuuksista ja palveluista. Ja huonoista kokemuksistani huolimatta antaisin Buenos Airesille uuden mahdollisuuden hurmata minut. Ja tässä välissä jatkan kotimaan tutkimusmatkailuani maata pitkin kautta pienten kylien, rantareittien ja luontopolkujen. Meinaanpa myös tutustua ihan kotikaupunkini tarjontaan, sillä onhan esimerkiksi tämän kesän Asuntomessut varsin ajankohtainen houkutin lukuisten muiden luonto- ja kulttuurikohteiden lisäksi! Havaintoihini perustuen kotikaupunkini on nimittäin oikeasti ihan todellinen helmi, vaikka monen mielikuva saattaisi muuta kertoa…

 

Merja Olari-Sintonen, MBA, FM

LUE MYÖS