Melkein vuosi sitten laitoimme kaksi yritystä yhteen. Tätäkin ennen olimme tehneet paljon yhteistyötä, mutta kuten arvata saattaa; se ei ole yhtään samanlaista kuin yhdessä yrittäjänä toimiminen. Yhteistyöstä pääsee helposti pois mikäli hankalia asioita ilmaantuu; yhteisen yrityksen pyörittämisessä on samoja elementtejä mitä avioliitossakin, pois ei hypätä noin vaan ja haastavien hetkien ilmaantuessa ilmapiiri joko rakoilee tai sitten tiivistyy entistä paremmaksi.

Suurimmat opit tänä vuonna ovat liittyneet molemmilla aiemmasta työhistoriasta riippuen hiukan eri asioihin. Isoja asioita olemme oppineet molemmat itsestämme, kuten Ulla oman osaamisen kehittämisestä ja Tuuli omasta hiukan poikkeavasta asenteestaan työlämään. Yhteiset haasteet ovat liittyneet yrityksen henkilöstökysymyksiin sekä yrityksen suunnan jatkuvaan korjaamiseen. Tämän kokoisessa yrityksessä muutos- ja korjausliikkeiden tekeminen käy nopeasti, mikäli oma henkinen kantti vain kestää. Kiinnostavan siitä tekee myös se, että molemmilla kantti kestää eri tavoin eri asioissa. Se vaatiikin sitten Ullan sanojen mukaan analysointia ja Tuulin sanojen mukaan vatvomista. Eiköhän siitäkin ole molemmat jotakin opittu.

Yksi tapa viedä oppimaansa eteenpäin on pohtia asiaa seuraavista näkökulmista:

  1. mitä asioita haluaa edelleenkin jatkaa – mitä asioita on tehnyt hyvin ja haluaa edelleenkin tehdä samalla tavalla;
  2. mitä asioita haluaa lopettaa – mihin asioihin on ehkä mennyt esimerkiksi liikaa aikaa tai niiden tekeminen ei ole itselleen merkityksellistä;
  3. miten aloittaa uutta –  miten varmistetaan, että uudistutaan jai tehdään oikeita asioita oikeaan aikaan.

Pohdimme asiaa yhdessä ja päädyimme seuraaviin:

TÄMÄN LOPETAMME
Hätiköityjen ratkaisujen teon.
Tämä onkin haastava paikka: toisaalta pitää tehdä koko ajan korjausliikkeitä ja muuttaa “kurssia” tilanteiden kehittyessä, toisaalta pohtia asioita pidemmän aikavälin näkökulmasta ja uskoa alkuperäisiin tekemisiinsä. Joskus jokin asia, joka on epäonnistunut ensimmäisellä kerralla, on epäonnistunut siksi, että teimme sen väärin tai väärään aikaan. Esimerkiksi verkkokurssit vetivät aluksi huonosti, mutta emme lannistuneet, vaan jatkoimme yrittämistä. Nyt ne toimivat jo paljon paremmin. Joskus sen sijaan asia on epäonnistunut siksi, että se oli alun perinkin huono idea. Olemme esimerkiksi itse innoissamme hallintolaista ja yrittäneet pitää siitä koulutusta. Mutta ihmisten aika on rajallinen, joten ns. yleissivistävä maksullinen koulutus ei nyt vaan vedä (mutta ehkä sillekin on joskus SE oikea hetki…)

TÄTÄ JATKAMME
Asioiden sopimista kirjallisesti sekä halkipoikkipinoon keskustelemista.
Tätä usein painotetaan, mutta siltikin kuulee liian usein yrittäjän jättäneen tekemättä muun muassa kirjallisen osakassopimuksen. Myös yhteisesti tavoitteiden asettaminen kirjallisesti on tehokasta ja vie oikeasti eteenpäin tavoitteiden saavuttamisessa. Kun tavoitteisiin päästään, niistä myös palkitaan. Tämän lisäksi aiomme edelleenkin keskustella asioista suoraan. Joskus nämä keskustelut voivat tuntua raskailta (käymme kerran kuukaudessa keskustelun) ja jotakin asiaa saattaa joutua vääntämään toiselle rautalangasta useaan kertaan. Ihmiset ilmaisevat itseään eri tavoin ja se on tullut meille hyvin selväksi. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä tämä on paras keino pitää yhteistyö hyvänä. Välillä kuulee esimerkkejä siitä, miten joku mitättömältä tuntuva pikkuasia on jäänyt vuosiksi vaivaamaan. Ihmisiä voivat myös häiritä erilaiset asiat, sekin on hyvä tiedostaa. Milloin on kyse oikeasta ongelmasta ja milloin on kyse omista suhteettomista odotuksista? On terveellistä pysähtyä välillä miettimään sitäkin.

TÄMÄN ALOITAMME
Ideapalkkio – paras moka ja paras idea
Koska emme halua edelleenkään jämähtää paikoillemme, otamme tänä vuonna uutena asiana käyttöön sekä “paras moka” – että “paras idea” -palkinnon yrityksemme henkilöstön kesken. Meillä syntyy koko ajan l o i s t a v i a ideoita (toim.huom. omasta mielestämme) hallintokaupasta erilaisiin sovelluksiin saakka. Kaiken tarkoituksena meillä on kuitenkin viedä eteenpäin hallinnon ilosanomaa. Meidän yrityksessä paras idea ei välttämättä ole taloudellisesti tuottavin, vaan se saattaa olla “aatettamme” parhaiten edistävä. Mielestämme jokaisella työpaikalla myös tahattomiin virheisiin pitää oppia suhtautumaan sallivammin, silloin virheen korjaaminenkin turvallisessa ilmapiirissä on helpompaa. Meillä ei ole tapana naureskella asiakastyössä tehdyille mokille, vaan korjata ne viipymättä. Kuitenkin meillä sisäisesti sattuu toisinaan erilaisia tilanteita, kuten millä tahansa työpaikalla. Toisinaan ne ovat johtaneet jopa hyviin asioihin. Pohdimme parhaillaan henkilöstömme kesken sopivia palkintoja sekä parhaan idean keksijälle että parhaan mokan tekijälle. Mikä sinun mielestäsi toimisi hyvänä palkintona?  

Näiden tunnelmien kera kohti uutta vuotta ja entistä parempaa hallintoa!

Ulla Tirronen & Tuuli Tarukannel

 

Ulla Tirronen
Koulutuksen ja kuntahallinnon ammattilainen, Hallintoakatemian erityisasiantuntija. Koulutukseltani olen HTM. Rakastan kuntia, hallintoa ja katson maailmaa usein digilasien läpi.
Asiasanat: , , , ,

Pin It on Pinterest

Share This